تبلیغات
خانه بهداشت، روستاما، سخوید محل بغلHome Health Location Side - فشار خون =brunt sap
خانه بهداشت، روستاما، سخوید محل بغلHome Health Location Side سربازگم نام
:بهورز : بهورزان ستون شبکه بهداشت می باشند@یاور وخادم همیشگی بهداشت روستا
خط مقدم بهداشت
abbas zare behvarz گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

فشارخون

از آنجاکه یکی از شایع ترین از بیماریهای قلب و عروق،فشار خون بالااست وبسیاری از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاه نیستندلذا توصیه برکنترل منظم آن می باشد واین به این دلیل بیماری خاموش می نامند چون متوتند بی آنکه فرد از بیماریش اطلاع داشته باشد سالیان سال وجود داشته باشد بی آنکه جهت کنترل آن اقدامی نماید باعث پیشرفت بیماری وعوارض خود را در فرد بجای گذارد

جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون چه باید بکنیم

  • مصرف :آب سالم وگوارابه میزان 8لیوان در روز
  • مصرف :نان سبوس دار خصوصحاوی سبوس جو دوسر
  • تغییر روش برنامه غذائی :عدم یا لااقل محدود نمودن قند وشکر وسایر فراورده های تهیه شده :مثل نوشابه ها،مربا،ژله،شکلات، کیکها و شیرینیهارا محدود یا حذف کنیم.
  • تغییر روش برنامه غذائی :مادی مثل کره ،خامه ،مارگارین، دنبه،سسها ،و روغنهای جامدرا از برنامه غذائی حذف= وبجای آن روغن زیتون و روغن گیاهی مایع وروغن ماهی استفاده کنید.
  • عدم مصرف غذاهای پر نمک وادویه
  • مصرف چاشنی مفید درغذا بجای نمک:سبزیجات تازه یاخشک،آویشن ،نعناع خشک،پودر سیرو پیاز و آبلیمو تازه ،استفاده از ادویه جات مفید ( زرد چوبه- دارچین و..)
  • مصرف هر روز 5وعده میوه و سبزی و 2وعده لبنیات
  • صحیح غذا خوردن :سعی جویدن کامل ودر محیطی ارام بدور از استرس میل شود
  • بااجتناب از غذاهای خیلی گرم ویا سرد،اعمال هضمی رابهبود بخشید
  • عدم :مصرف غذاهای سرخ کرده ویا غذاهائی که در حرارت بسیار بالاو یا بودت طولانی تهیه میشود
  • توجه :استفاده چند بار از روغن د ر آشپزی عامل فشار خون میباشد
  • عدم :مصرف غذاهای حاوی افزودنی های فراوری شده که حاوی مقدار زیاد نمک و ادویه هستند مثل:انواع سوسیس،کالباس ،غذاهای کنسرو شده، شورها ،ترشیها ،وچاشنیهای کارخانه ای
  • نظم در درخوردن وآشامیدن :تایک ساعت بعد ازغذاچای ننوشید وبجای آن از دم کرده گیاهی (مثل گل گاو زبان )استفاده کنید.

  • مصرف 3باردرهفته ماهی وبجای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده شود
  • پرهیز :از استرس و عصبانیت زیرایکی از عامل مهم سریع بالارفتن فشار خون میباشد
  • توصیه :هرروز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید ،کارکردن بی وقفه بیشترین فشار برسلامتی شماوارد خواهد کرد حتی اگر وقت یاعادت به خوابیدن در روز ندارید برای دقایقی چشمها را روی هم گذاشته استراحت کنید
  • توصیه: به اللخصوص بیماران فشار خونی: ورزشهایی مثل >پیاده روی،شنا،دوچرخه سواری حداقل سه بار درهفته هر بار 30 دقیقه ورزش کنید.
  • توصیه مهم : سیگار را از برنامه زندگی خود حذف کنید وحظور در فضائی که دیگران سیگار میکشند بپرهیزید.
  • توصیه :از مغزها و دانه های گیاهی مثل گردو حاوی مواد مغذی بی شماری هستند میتوانید در رژیم غذائی از آنها بهره ببرید.
  • فشار خون بالا چیست؟
  • عارضه ایست که در آن فشار خون از حالت طبیعی بالاتر است:
فشار خون سیستولی (ماکزیموم)بالاتر یا مساوی 140میلی متر جیوه
وفشارخون دیاستولی (مینیموم) مساوی یا بالاتر از 90 میلی متر جیوه
یا یکی از هردو اطلاق میشود (وجود داشته باشد)


علایم شایع فشار خون بالا
سر درد سرگیچه
خواب آلودگی
گیچی
کرخی و مور مور شدن در دستها و پاها
سرفه خونی
خونریزی از بینی
تنگی نفس شدید
 
علل ایجاد فشار خون بالا
علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است ولی برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می کنند از جمله:
1- سن‌ بالای‌ 60 سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون افزایش می یابد
2- چاقی و اضافه وزن
3- سیگار کشیدن
4- مصرف الکل
5- رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی
6- کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی
7- استرس
8- عوامل‌ ژنتیکی‌، اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است.
9- مصرف‌ قرصهای‌ ضد حاملگی ‌، استروییدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها
10- پشت میزنشینی
11- نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.
 پیشگیری از بیماری فشار خون
1ـ کنترل وزن ، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون مفید است
2ـ انجام ورزش مرتب ، 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است
3ـ کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب
4ـ داشتن  رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید.
5ـ عدم  مصرف سیگار و مشروبات الکلی  
6- اندازه گیری فشار خون حداقل هر شش ماه یک بار
7ـ زنان  باردار باید مرتب برای معاینه پیش از زایمان به پایگاه های بهداشتی درمان و خانه بهداشت  مراجعه کنند تا کارشناسان بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کنند.
8ـ در خانم هایی که قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند باید فشار خون خود  را مرتب کنترل نمایند
9ـ پرهیز از مصرف  سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم
و همچنین پرهیز از سبزی‌های كنسروشده در آب نمك، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور .
10ـ مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های كولا  و شكلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
11 – اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند،
و عدم استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی .
12 – استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز.
13 – کنترل  استرس  ، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.
14 – استراحت به میزان کافی هر روز زیرا کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد
15 – انجام ورزش‌هایی مثل پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند  بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه باید ورزش کرد
 
عوارض‌ فشار خون بالا
سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه ،
نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.
باید دانست که هرچه فشار خون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین تر خواهد بود.
 
درمان‌
1- اهداف‌ درمان‌ با توجه‌ به‌ ویژگیهای‌ هر فرد تعیین‌ خواهند شد و ممکن‌ است‌ شامل‌ کم ‌کردن‌ وزن‌ ،
 ترک‌ دخانیات‌ ، کاستن از استرس، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشند.
2- کنترل فشار خون‌ ‌ بصورت حداقل ماهی یکبار با مراجعه به مراکز درمانی و یا خانه های بهداشت
3- استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌ تحت نظر پزشک برای پایین آوردن فشار خون‌
4 -ساکنین مناطق روستائی با مراجعه به خانه بهداشت تا تحت نظارت مستمرر بهورزان
و درمان توسط پزشک خانواده مرکز بهداشتی درمانی روستا قرار گیرند.
 
سلامتی شما آرزوی قلبی ماست بهورز

A.z نشاط سلامتی, [۰۹.۱۰.۱۵ ۰۷:۰۷]
تعریف فشارخون






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی